Kadang-kadang parut di badan ni, boleh mencacatkan pemandangan kita kan. Rasa nak tenyeh-tenyeh je parut tu nak kasi hilang.Ada banyak petua-petua tradisional untuk hilangkan parut. Jom kita tengok satu-persatu.
1. Daun Lidah Buaya
Ambil daun lidah buaya, buang duri di kiri dan kanan daun. Buang sedikit kulit daun tersebut untuk mendapatkan lendirnya dan sapu lendir daun lidah buaya tersebut pada parut di muka atau badan. Parut akan cepat sembuh terutama sekali parut yang masih baru.
2. Biji Asam Jawa
Ambil biji asam jawa dan goreng tanpa minyak lebih kurang 5 minit. Kemudian ambil dan goreskan pada batu atau permukaan yang kasar. Bila keluar serbuknya, titiskan air dan gosok pada parut. Jika rajin amalkan ia akan dapat menghilangkan parut tersebut. Cara lain, ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dengan campurkan sedikit air. Jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yang berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. InsyaAllah ia amat berkesan utk menghilangkan parut.
3. Kulit Kayu Manis
Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. Kemudian campurkan serbuk ini dengan sedikit air. Bancuhkan bersama dengan bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian yang berparut. Lakukan sekerap yg mungkin. Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah. Cara kedua, asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.
4. Kulit Pisang
Amalkan gosok setiap hari dengan kulit pisang lemak manis atau kulit pisang kapas.
 5. Ubat Gigi
Sapukan tempat yang berparut dengan sebarang ubat gigi setiap hari.
6. Beras dan Kunyit
Ambil sedikit beras, kunyit hidup dan sedikit bawang putih. Kisar bahan-bahan ini sehingga halus. Kemudian, campurkan dengan sedikit air dan ratakan ke muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian gosokkan perlahan-lahan seperti memakai skrub. Selepas itu bilaskan dengan air suam. Lakukan setiap hari.
 7. Daun Pegaga
Ambil daun pegaga bersama akarnya dan cuci hingga bersih. Giling hingga lumat dan satukan bersama sedikit bedak sejuk dan air. Lumurkan pada bahagian kulit yang berparut sebelum masuk tidur. Amalkan selalu.
9. Tepung Ubi
Ambil tepung ubi dan kunyit hidup dan campurkan dan letak pada parut di muka atau badan anda.
10.  Timun
Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.
11. Daun Senduduk
Rendam beberapa helai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka 2 kali seminggu.
12. Daun Sirih
Tumbuk 10 helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.
13. Ubi Kentang
Buang kulit ubi kentang dan kukus. Apabila sudah masak, lumatkan hingga halus. Tempelkan pada parut tersebut. Biarkan hingga kering. Amalkan sehingga kesan parut hilang.
Banyaknya petua-petua tradisonal yang kita boleh amalkan untuk hilangkan parut. Cuma rajin dengan tak rajin je sebenarnya. Dengan keadaan kita yang sekarang ni sentiasa sibuk, balik kerja, mana ada masa nak buat semua tu. Ha, ini ada cara yang paling mudah. Cuma perlu mandi je. Ha, macammana pulak tu?
Jeng jeng jeng
Apa lagi dengan Sabun Marine Essence atau nama glamour dia “sabun ketiak” lah!!
Ya, ini memang benar dan tak perlu nak disangkal lagi. Dengan sabun marine essence ni, boleh hilangkan parut di wajah dan juga di badan.

Parut semakin pudar dengan penggunaan Marine Essence Bar

Nak bagitau, bahan yang terkandung dalam sabun marine essence @ sabun ketiak ni, adalah dari bahan-bahan semulajadi yang selamat digunakan. Tiada bahan kimia, jadi, kulit kita akan terpelihara dari bahan-bahan yang boleh merosakkan kulit kita.

Ini perbandingan sabun marine essence yang berwarna hijau dan sabun jerawat yang berwarna oren. cuba perhatikan, kedua-dua sabun ini di bakar pada suhu yang sama, tapi dapat dilihat sabun marine essence ni, tetap berwarna jernih. Sabun jerawat tu pula berwarna hitam. So, memang terbukti lah yang sabun marine essence ni memang selamat untuk kulit kita. Patutlah, menjadi-jadi permintaan terhadap sabun marine essence ni.

So, senang kan nak hilangkan parut! Tak perlu nak bersusah payah amalkan petua kat atas tu, dan sangat sesuai untuk mereka yang tiada masa pun nak buat semua tu. Cuma perlu mandi dengan sabun marine essence ni, insyaAllah, parut akan pudar dan hilang.

Selain untuk parut, sabun ni juga ada banyak kelebihan. Orang kata all in one lah! Jom tengok kelebihan lain sabun ni:

  • cerahkan ketiak dan celah-celah badan kita yang gelap.
  •  hilangkan daki dan kesan gelap kat leher, siku, lutut dan buku lali.
  • kurangkan dan membantu untuk hilangkan gatak-gatal badan
  • antara ubat terbaik untuk kurangkan kesan radang eczema
  • kurangkan pigmentasi pada kulit muka dan badan
  • membantu kurangkan masalah jerawat belakang badan
  • melembutkan kulit
So, kepada mereka yang nak dapatkan sabun marine essence atau sabun ketiak ni, boleh cepat-cepat contact saya
Zazalina 
019-3075397 
Yang nak buat income dengan sabun marine essence ni pun, sangat-sangat dialukan. Agen dan dropship memang sangat diperlukan sebab permintaan yang melampau terhadap sabun marine essence ni. Jangan tak tau, dengan sabun ni je pun, dah boleh dapat income dari  
RM500 – RM7,000
Share This